PTZ Camera behuizing
Deze PTZ camerabehuizing is het eindresultaat van een 6 maanden lange stage bij Isolectra. Het doel was om de verouderde PTZ camerabehuizing te vernieuwen. In de analysefase werd geconstateerd dat de huidige PTZ camerabehuizing erg zwaar was (40kg) en uit te veel onderdelen bestond (=lange productie én assemblagetijd).
Ook paste de PTZ camerabehuizing niet in Nederlands’ minst ruime tunnel, de Velsertunnel. Het doel was dan ook om een productierijpe PTZ camerabehuizing te ontwikkelen die voldeed aan de volgende eisen:
- Water- en stofdicht (IP66)
- Niet meer dan 40cm hoog (i.v.m. de beperkte ruimte in sommige oude tunnels)
- Meer bewegingsvrijheid dan de vorige/huidige PTZ camerabehuizing
- Lichter dan de vorige/huidige PTZ camerabehuizing
- Minder onderdelen dan de vorige/huidige PTZ camerabehuizing
- Eenvoudiger productie- en assemblageprocess dan de vorige/huidige PTZ camerabehuizing
- Corrosiebestendig
- Onderhoudsvriendelijk
- En meer…
Na een drietal conceptbehuizingen waarbij de focus op vormgeving lag, bleek dat er niet genoeg ruimte overbleef voor een aantal typen camerasystemen. Sommige camera-lens combinaties waren te groot om in de behuizing te passen. Het resultaat is een camera met een, op het eerste gezicht, redelijk doorsnee vormgeving. Echter, omdat de tilt-as niet concentrisch is, neemt de tilt-beweging rondom de camera een minimale ruimte in. Zo kon het totale profiel binnen de maximale hoogte van 40 cm blijven. De camera-lens combinaties kunnen eenvoudig worden vervangen door de uitschuifbare bevestigingsbeugel.
De behuizing bevat twee overbrengingen met stappenmotoren. Afhankelijk van de toepassing van de camera kan hier gekozen worden voor een riemoverbrenging of een tandwieloverbrenging. Een tandwieloverbrenging geeft meer speling en is dus minder geschikt voor stabiele beelden bij ver inzoomen, wel hebben tandwielen een langere levensduur. Andersom zorgt een tandriem overbrenging voor meer onderhoud maar stabielere beelden, met name bij inzoomen. Verder heeft de camerabehuizing een volledig Pan/Tilt bereik (360 graden), bestaat hij uit maar 33 hoofdonderdelen in plaats van de 100+ van de oude behuizing en weegt hij maar 15kg in plaats van de oorspronkelijke 40kg.